Excelsior Rotterdam magazine, voorjaar 2022

MEENHUIS & VAN DER KRAAN UITVAARTZORG ‘ONZE PERSOONLIJKE BETROKKENHEID IS GROOT’ ,,Onze persoonlijke betrokkenheid is groot’’, zegt Jean Rene Meenhuis als hij vertelt over de werkwijze van Meenhuis & Van der Kraan Uitvaartzorg. ,,Dat wordt ook steeds meer gevraagd. Uitvaartzorg 2.0 noem ik dat. Het contact met de nabestaanden is veel intensiever dan vroeger. Mensen weten ook veel beter wat ze willen en dus wordt ook meer verwacht van de uitvaartverzorgers. Je moet steeds bereikbaar zijn als uitvaartbegeleider en als dat even niet lukt, moet je dat duidelijk communiceren.’’ Meenhuis (57) volgde een commerciële opleiding, solliciteerde al snel bij een Rotterdamse uitvaartondernemer en rolde zo het vak in. ,,Ik heb daarna vrij snel mijn vakdiploma’s gehaald en op mijn 26e ben ik zelfstandige geworden. Sindsdien is het bedrijf steeds verder gegroeid en uitgebreid. Uiteindelijk hebben Van der Kraan Uitvaartzorg en ik de koppen bij elkaar gestoken en zijn we vorig jaar samengegaan.’’ De samensmelting van de twee bedrijven verliep soepel, vertelt Meenhuis: ,,Het zijn toch twee culturen die samenkomen, maar dat ging hartstikke goed. We Meenhuis & Van der Kraan Uitvaartzorg opende onlangs het nieuwe Afscheidshuis Maasstad, waar families 24 uur per dag afscheid kunnen nemen van hun dierbaren. Het bedrijf - ontstaan na een samengaan van de twee genoemde bedrijven - is een van de grotere ondernemingen van deze regio met vestigingen in Zwijndrecht, Rozenburg en Rotterdam. hebben zo’n dertig mensen rondlopen en de sfeer binnen het team is prima.’’ Bij de verzorging van een uitvaart houdt het bedrijf rekening met afkomst, achtergrond, geloofsovertuiging en het beschikbare budget. Elke uitvaart krijgt een persoonlijk tintje dat hoort bij de wensen van de nabestaanden. ,,Ik heb het altijd als dankbaar ervaren dat wij iets kunnen betekenen voor de nabestaanden door de uitvaart van hun dierbare te verzorgen. Mensen zitten in de donkerste tijd van hun leven door het overlijden van een dierbare en dan moeten ze op ons kunnen rekenen. Natuurlijk zit daar een commerciële factor aan vast, maar over onze tarieven zijn wij heel transparant. Het keurmerk uitvaartzorg geeft aan dat wij binnen 24 uur onze tarieven moeten neerleggen, maar wij geven die offerte altijd gelijk omdat wij vinden dat het zo hoort.’’ Jean Rene is een liefhebber van betaald voetbal, maar voorheen kwam hij nooit in het stadion. ,,Toen onze fusieplannen ontstonden, zijn we ook gaan nadenken over een marketingplan om onze naamsbekendheid uit te breiden. We hebben onder meer stoelen genomen bij Excelsior en Feyenoord, en zijn ook lid geworden van Friends in Business. Via de Excelsior Business Club wil ik vooral een netwerk en meer naamsbekendheid creëren. Ik ben oprecht geïnteresseerd in mensen en hun verhalen. Ik ben niet bezig met business to business, maar wel met netwerken. Wellicht als het moment daar is, is er dan een connectie om een uitvaart te mogen verzorgen.’’ 21 Maga z i ne x Exce l s i or Rot terdam me i 2022

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=