Excelsior Rotterdam magazine, juni 2024

Een commercieel partnership van 20 jaar is behoorlijk uniek in de voetbalwereld. PSV speelde 34 jaar met de naam van Philips op het shirt en was daarmee een andere uitzondering. Excelsior is overigens altijd trouw geweest aan shirtsponsors. Vóór DSW Zorgverzekeraar sierden de namen van AKAI (1982-1999) en Stad Rotterdam Verzekeringen (1999-2004) de borst van de Kralingse voetballers. ,,Dit geeft wel aan dat wij als club én deze bedrijven veel waarde hechten aan een duurzame relatie’’, aldus Sander Fischer, Manager Sponsoring & Sales van Excelsior Rotterdam. De samenwerking met DSW Zorgverzekeraar begon in 2004. Het was Theo van Duivenbode van de toenmalige hoofdsponsor Stad Rotterdam Verzekeringen die Excelsior en DSW aan elkaar koppelde. ,,Stad Rotterdam Verzekeringen sponsorde Excelsior en Feyenoord, maar met AMEV ook FC Utrecht en met Fortis Anderlecht in België. Dat vond de raad van bestuur wat veel en dus wilden ze afscheid nemen van Excelsior’’, zo vertelde directeur Joop le Conge van DSW Zorgverzekeraar eerder dit jaar in ons presentatiemagazine. ,,Vanwege de zorgverzekeringswet moesten wij als DSW meer aan naamsbekendheid gaan doen en Van Duivenbode dacht dat Excelsior wel bij ons zou passen.’’ Toenmalig bestuursvoorzitter Chris Oomen en Joop le Conge zetten hun handtekening destijds onder een contract voor drie jaar. Stad Rotterdam Verzekeringen droeg het Excelsiorshirt op 7 mei 2004 over aan DSW. Niemand kon toen bevroeden dat de samenwerking 20 jaar later nog zou bestaan en het 25-jarig jubileum in elk geval gaat halen. Bij de viering van het 20-jarig jubileum vertelde directeur Aad de Groot van DSW Zorgverzekeraar: ,,Excelsior en DSW passen bij elkaar. Iedereen heeft sympathie voor Excelsior en dat is de verdienste van de club. Er is vrijwel nooit gedoe en de gunfactor is groot. Wij vinden elkaar bovendien op maatschappelijk gebied. Als DSW willen wij meer betekenen voor kwetsbare groepen en dat doet Excelsior ook met de Excelsior Foundation.’’ Sander Fischer beaamt dit: ,,De manier waarop we met elkaar samenwerken, past bij zowel Excelsior als DSW. We versterken elkaar. Onze kernwaarden sluiten naadloos op elkaar aan. Dat sinds 2017 niet de naam van DSW het meest prominent op ons shirt staat, maar die van een goed doel, zegt ook veel over hoe dit sponsorschap wordt ingevuld. DSW schenkt de exposure voor een belangrijk deel aan goede doelen met een link met de gezondheidszorg en maatschappelijke organisaties. Dat begon met Support Casper en sindsdien stonden Spieren voor Spieren, Esther Vergeer Foundation en Stichting Ambulance Wens op onze shirts.’’ Komend seizoen komt er een nieuwe naam op het shirt, van JINC. Deze organisatie strijdt voor een maatschappij waarin íeder kind gelijke kansen krijgt om zijn of haar talenten te ontwikkelen. Als onderdeel van de samenwerking gaat de Excelsior Foundation samen met JINC projecten uitvoeren om in totaal zo’n 3.000 leerlingen te bereiken. ,,Gezamenlijk vormen we een platform waar jongeren kunnen groeien, leren en zichzelf kunnen zijn om een blijvende impact te maken op hun levens’’, aldus Fischer. Aad de Groot van DSW vult aan: ,,Solidariteit is voor ons van groot belang en dat zien we in JINC ook terug; met gelijke kansen voor iedereen. En dat je achtergrond niet bepaalt hoe je toekomst, of je zorg, eruitziet.’’ DE MANIER WAAROP WE MET ELKAAR SAMENWERKEN, PAST BIJ ZOWEL EXCELSIOR ALS DSW - SANDER FISCHER 53 Magazine x Excelsior Rotterdam juni 2024

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=