Excelsior Rotterdam magazine, januari 2023

In de training die hij aan de kantoororganisatie heeft gegeven, stond cognitieve diversiteit, het onbewuste beslissen en het Whole Brain-denken centraal. ,,Ieder mens denkt en reageert anders en door dat inzichtelijk te maken en daarop in te spelen kun je andere waardevrije verbindingen leggen en andere mensen of partijen bereiken. We zijn begonnen met een denkstijlanalyse van alle medewerkers en van daaruit zijn we aan het teamproces gaan werken. Hoe komt het dat iemand anders reageert dan ik? Wat is de impact van cognitieve diversiteit? En hoe moet ik mijn verhaal dan vertellen? De kunst is dat je alles vanuit verschillende denkstijlen en invalshoeken gaat bekijken.’’ Deze training is het begin, want uiteindelijk wil Excelsior een clubbrede ontwikkelstudio opzetten. Bovenberg: ,,Wij willen voor iedere doelgroep binnen onze organisatie iets betekenen op het gebied van ontwikkeling. Dat moet een continu proces zijn en daarvoor willen we een eigen opleidingsinstituut creëren. Dat kunnen we niet alleen, daar hebben we de hulp van partners bij nodig. Het kost wel tijd om zoiets te ontwikkelen, want er is geen voorbeeld dat we kunnen kopiëren. Zeker niet in de voetbalwereld. Maar als het lukt, draag je echt bij aan de ontwikkeling van mensen die daar hun hele leven profijt van kunnen hebben. Dan ga je echt successen boeken.’’ Waardevol Van Heck ziet nog een ander voordeel als je als organisatie zo veel aandacht besteedt aan opleiden: ,,Als je mensen intern opleidt, dan hoef je niet altijd extern te gaan zoeken als er iemand uitvalt in de kantoororganisatie of staf. Als je iemand van buiten haalt, loop je het risico dat je de teamdynamiek overhoophaalt. Het plan moet zijn dat je mensen zelf gaat opleiden. In de voetbalwereld is het brengen van talent een kunst. Je moet ze kansen geven, maar niet te snel brengen. Binnen een organisatie geldt eigenlijk hetzelfde, maar daar wordt te weinig naar gekeken. Multinationals zijn daar wel meer mee bezig. Voor een club als Excelsior kan dat heel waardevol zijn.’’ Ook zelf kiest hij alleen voor opdrachtgevers die zich bezighouden met duurzaamheid. Toen Excelsior hem belde om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van het kantoorteam, hoefde hij dan ook niet lang na te denken: ,,Ik wilde heel graag een keer een voetbalclub helpen en ik vind Excelsior echt een leuke club. Die betrokkenheid is voor mij heel belangrijk. Excelsior is groots in zijn kleinheid en durft innovatief bezig te zijn. Ik vind het leuk om een bijdrage te leveren aan die innovatie. We hebben met elkaar een goede eerste stap gezet, maar ontwikkeling is een continu proces. Een weg zonder einde. Je moet altijd blijven schakelen en Excelsior beseft dit.’’ 33 Maga z i ne x Exce l s i or Rot terdam j anua r i 2023

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=