Excelsior Rotterdam magazine, januari 2023

Dat verhaal wordt volgens Bovenberg pas echt geloofwaardig als je daadwerkelijk doet wat je zegt: ,,Ik vind dan ook dat je als werkgever een bredere maatschappelijke verantwoordelijkheid hebt om de ontwikkeling van mensen te faciliteren. Waar onze spelers en speelsters elke dag trainen geldt dat in mindere mate voor de mensen op kantoor. Wij hebben hartstikke goede, ambitieuze en jonge mensen in onze organisatie. Met elkaar zijn we verantwoordelijk voor het succes van de club en daar kunnen en moeten we nog veel meer uit halen. Daarom ging ons commercieel team samen met Harrie van Heck van Hecx Business Development aan de slag.’’ Van Heck is als ‘verkoopfilosoof’ gespecialiseerd in marketing, koopgedrag en verkoopstrategieën. De doelstelling die het team van Excelsior Rotterdam heeft is volgens Harrie ven Heck heel helder: los van Eredivisie of Keuken Kampioen Divisie moet Excelsior het stadion elke twee weken vol kunnen krijgen met 4000 toeschouwers. Maar hoe bind je bedrijven en supporters aan jouw club? ,,Door ons verhaal zo te vertellen dat mensen zich graag willen aansluiten’’, aldus Bovenberg. Om zowel de salesafdeling als het marketing- en communicatieteam ervan bewust te maken hoe ze dat verhaal moeten vertellen, volgde het team een training van Harrie van Heck. ,,Excelsior is actief in een wereld waarin iedereen hetzelfde doet’’, vindt Harrie van Heck. ,,Je moet je juist onderscheiden, waardoor het voor klanten, stakeholders en fans aantrekkelijker wordt om zich te verbinden aan Excelsior. Dat begint intern, maar dan moet er wel een gemeenschappelijk gezicht naar buiten zijn waarvan iedereen zegt: dat is typisch Excelsior.’’ Op voetbalgebied is het volgens Van Heck typisch Excelsior om altijd te willen voetballen: ,,Excelsior wil niet alleen overleven in de Eredivisie, maar ook laten zien waar de club voor staat. Excelsior wil niet zomaar de bus parkeren en daardoor is de kans groter dat je een leuke wedstrijd gaat zien. Vanuit marketing moet je dat verhaal vertellen, zodat mensen ook weten dat de funfactor hoog is bij Excelsior. Als het verhaal goed wordt verteld en mensen weten waar Excelsior voor staat, kan sales daar vervolgens mee op pad.’’ Onderscheiden In een snel veranderende wereld moet je je als club blijven onderscheiden om op te vallen, vindt Van Heck. In zijn ogen is het verhaal van Excelsior daar zeer geschikt voor: ,,Excelsior is bereid te innoveren. Ik ben ervan overtuigd dat je als organisatie verder komt als je de mens centraal stelt. Als je bezig bent met het ontwikkelen van mensen heb je het over duurzaamheid en dan zullen bedrijven daarbij willen horen, omdat je hoopt daarmee de wereld een beetje beter te maken.’’ MET ELKAAR ZIJNWE VERANTWOORDELIJK VOOR HET SUCCES VAN DE CLUB EN DAAR KUNNEN EN MOETENWE NOG VEEL MEER UIT HALEN. 31 Maga z i ne x Exce l s i or Rot terdam j anua r i 2023

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=